Wednesday 20 June 2012

Revised Shariah Screening Methodology by SC (Part 1)

Isnin lepas ada berita tentang kaedah terbaru yang SC akan gunakan untuk classify Shariah Compliant Stock (a.k.a ada Screening baru yang akan digunakan). Keadah ini akan effective November 2013. Detail tentang berita ni ada kat website SC di
http://www.sc.com.my/main.asp?pageid=1170&menuid=1049&newsid=&linkid=&type=

Apa beza Screening yang akan diperkenalkan nih? 
Sebelum itu kite recall macam mana Screening yang sedia ada...
- Kite ada Qualitative measures dimana akan tengok imej, maslahah (kebajikan secara umum), 'uruf (amalan kebiasaan) dan umum balwa (perkara terlarang yang sukar dielakkan).
- Then, kite tengok pulak Quatitative measures. Dulu ada 4 benchmark yang kite 'jaga' tapi yang baru nak propose ni ada 2 benchmark je. 
Ni adalah benchmark dimana Jumlah keuntungan company tuh bahagi keuntungan dari aktiviti yang tak comply dengan Shariah, mestilah tidak melebihi benchmark yang ditetapkan..
Sekarang ni ada 4 benchmark yang telah ditetapkan berdasarkan ijtihad SC's SAC dan untuk keadah baru ni hanya ada 2 benchmark.
Summary ada seperti berikut:

Camner nak apply benchmark nih?
Ni contohnya
Kesimpulannya, SC makin strict dengan benchmark yang baru. 
Bukan itu sahaja, baru nyer methodology ni ada penambahan satu lagi benchmark iaitu Financial Ratio Benchmark.
Financial Ratio apply untuk 2 perkara:-
a) Cash* over Total Asset (Cash / Total Asset) tak boleh lebih daripada 33%
b) Debt** over Total Asset (Debt / Total Asset) pn tak boleh lebih daripada 33%

*Cash termasuk duit yang disimpan dalam conventional accounts & instrument, cash dalam Islamic accounts tidak akan diambil kira dalam pengiraan benchmark ni
** Debt hanya hutang yang perlu dibayar interest dan Islamic debt/financing & sukuk tidak akan diambil kira dalam pengiraan benchmark ni

Contoh implikasi Financial Ratio ni 



Tujuan adakan Financial Ratio banchmark nih ialah untuk asingkan duit yang berkaitan dengan riba. 

Tapi dari pengamatan saya, susah lah company2 yang listed ni nak buat reporting sebab reporting diorg kene asingkan/ disclose kat mana diorang buat placement cash either account conventional atau Islamic.

Tapi, sebagai investor, saya sangat setuju dengan penambahan Financial Ration ni sebab current methodology tak tengok langsung part expenses. So, ada je company yang bayar dan terima interest/ riba tetapi tidak diambil kira sebab hanya tengok Total Profit/ Revenue. Dengan adanya Financial Ratio, tak perlulah ragu2.

Tapi kenapa 33% (1/3) dan bukan 100% atau 50%? Itu kene tanye SC lah mana diorg dapat benchmark tuh. Tapi sekurang-kurangnya ada daripada takde.

Cume bagi saya ada 1 benda lagi tak ter'capture' dalam Revised Screening Methodology ni..atau mungkin disebalik maksud tersirat Financial Ratio..Persoalannya, bolehkan Shariah compliant company issue bond (conventional) sebab in return, the company kene bayar interest kat subscriber bond tuh..'Debt' kat atas mungkin short term debt ie pinjaman bank atau termasuk long-term debt include bond. Mungkin debt yang dimaksudkan diatas termasuk Total Debt..Yang pasti kene tunggukene tunggu November 2013 bile dah ada guideline yang lebih terperinci tentang perkara ini.

If la Debt termasuk bond, macam mana pulak existing company nak 'handle' ratio ni cz slalunyer bond ni long-term..ada yang sampai 10 tahun lamanyer. Adakah dalam mase 10tahun itu jugak the company dikira Shariah non-compliant (assuming Total Asset tak berubah significantly)...Banyak company disqualify kalau diambil kira benda ni..

Dan SC tak keluarkan lagi specific instruction Shariah compliant stock hanya boleh issue sukuk untuk mendapatkan financing. Jika ini menjadi realiti, banyaklah sukuk issuance akan datang.

So, in summary, process screening baru yang akan effective Nov tahun depan adalah seperti berikut:

Qualitative Screening --> Quantitative Screening (2 benchmark sahaja) --> Financial Ratio 

kalau semua proses pass, Shariah compliant lah company tuh. Kalau stuck kat mana-mana, Shariah non-compliant lah gamaknya..

Part 2 insyaAllah akan mengupas tentang implikasi Revised Screening Methodology ni kat financial market as a whole and benefit of having Shariah compliant stock.


1 comment:

  1. Sorry ada typo kat table benchmark tuh..skrg dah diedit..

    ReplyDelete