Tuesday 26 June 2012

benefit of Shariah compliant stocks

Seperti yang dijanjikan (walaupun agak terlambat)...kelebihan company atau stock yang ada status patuh Shariah..(ni ala-ala soalan exam subject Islamic Capital Market mase belaja dulu)
Sebenarnya, nak kata kelebihan sangat, tak jugak. Depends jugak ikut pe yang company tuh nak.


Pertamanya, company tuh dapat menarik Muslim investors untuk melabur dalam saham mereka. (tak semua pelabur Muslim yang check tapi kan lagi bagus if melabur dalam company yang patuh Shariah...) Kekadang, bukan sahaja Muslim dalam Malaysia je yang beli saham kat sini, pelabur dari luar negara pun ada. So, ini untuk 'cater' Muslim investors all over the world.


Keduanye, bukan retail/ institutional investors je yang beli saham tuh, mungkin gak akan di-includekan dalam jenis pelaburan yang lain seperti Unit Amanah mahupun ETF (Exchange Traded Fund)...Basically, agak 'marketable' sikit lah saham company tuh if ada Shariah compliant status..

Apa disadvantage nye pulak?
Nak kata disadvantage tak jugak la..Semua company yang nak dapatkan 'initial' Shariah compliant status kenelah 'daftar' kat SC. Dan bukan nye free benda nih..Memang ada la fees dia..Then bile time untuk screening tuh, the company kene provide semua document/ statement yang berkaitan untuk SC screen company tuh nyer status. Dalam setahun 2 kali kene buat..Mungkin ada company yang rase leceh untuk buat semua ni dan tak mintak status patuh Shariah ni. 


Mungkin jugak, untuk maintain status Shariah tuh, ada benda yang company kene forego semata-mata untuk mencapai 'ratio' yang SC sediakan. Contohnye, company minuman (Comp A) yang ada mixed contribution. In order to comply dengan SC regulation, hasil jualan air yang bercampur alkohol tak boleh lebih 5%. Tapi, dimasa hadapan sekiranya Comp A ni nak expend atau kembangkan product yang bercampur alkohol nih, diorg kene consider macam mana expansion plan diorg ni akan memberi kesan kepada status patuh Shariah diorg. If expend sehingga jumlah jualan (product ni) melebihi 5%, dah terkeluar dari landasan...Terus dah tak comply..


Bukan 2 sahaja, bile nama dah terkeluar list (Shariah compliant list), Islamic funds yang pegang saham company ni kene pulak jual secepat mungkin walaupun at break-even (takde untung)..Haa...time ni la sakit cz if banyak sangat selling pressure, harga saham akan jatuh dan banyak lah consequences seterusnye... (ni mungkin akan terjadi Nov 2013 bile SC kuarkan list Shariah status based on revised screening.)

So, ada je (rasenye lah) company yang tak apply pn status Shariah compliant nih..maybe ada yang tak nampak benefit nyer or maybe ada yang memang tahu susah nak comply dengan syarat-syarat yag disediakan..

Kesimpulannye,
Kite sebagai Muslim investors, janganlah ambil remeh benda ni. Kite dah ada SC tolong checkkan status saham-saham tuh..kite pulak lak yang kene ambil initiative sendiri untuk sentiasa update status saham-saham tersebut. 2 kali setahun je kene check. If IPO, check kat Prospectus. Bukan susah pun.


p/s :ETF akan dihuraikan dalam post-post akan datang

No comments:

Post a Comment