Friday 6 July 2012

Islamic Unit Trust

Unit Trust vs. Islamic Unit Trust
Konsep UT dan Islamic UT same je. Cuma yang membezakan ialah asset/ investment product yang di-groupkan tuh mestilah Shariah Compliant (untuk Islamic UT).

Contohnye, kalau UT yang equity based, semua stock/ saham dalam UT tuh kenelah terdiri daripada stock yang Shariah compliant. Macam mana nak tahu list of stocks dalam satu-satu UT? Memang tak kan tahu sebab dari semasa ke semasa portfolio tuh akan berubah. Tapi ada cara lain untuk mendapatkan kesahihan Shariah status. Checklah dalam laman sesawang SC. List of semua Shariah Approved Funds ada kat  http://www.sc.com.my/main.asp?pageid=252&menuid=279&newsid=&linkid=&type=
Kat sini SC dah listkan Shariah compliant UT.

Basically, SC dah check kan status Shariah fund nih. Selain itu, investment bank/ issuer yang manage Islamic UT tuh pn ada Shariah Committee sendiri untuk monitor investment products yang dimasukkan dalam UT yang di issue oleh bank masing-masing. So, ada 2 layer nyer 'screening'.

Impact kepada UT funds bile Revised Shariah Screening di-implement
Seperti yang dah di tulis pada post lepas, funds ni (UT) kene buat rebalancing bile dah dapat tahu status Shariah company yang ada dalam UT diorg. Itu pn kalau ada yang dah bertukar status lah. Impact ni kepada UT yang equity based je. Yang sukuk / money market fund tak affected kot.

No comments:

Post a Comment